Snorkelen in kristalhelder water! - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Jolanda Verheijen - WaarBenJij.nu Snorkelen in kristalhelder water! - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Jolanda Verheijen - WaarBenJij.nu

Snorkelen in kristalhelder water!

Door: Jolanda Verheijen

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

01 Augustus 2016 | Brazilië, Bonito

Vrijdag (29 juli) Nadat we werden uitgezwaaid door een ouder Nederlands stel, zijn we de auto ingestapt en na 4 uur (270 km) rijden kwamen we aan in Bonito. Het is een toeristisch dorpje, een centrum met winkels, restaurants en barretjes. Heel anders dan we tot heden hebben gehad. Het hotel ligt iets buiten het centrum en het lijken op vakantiehuisjes in een park. Op advies van een Braziliaanse vrouw zijn we 's avonds naar een lekker restaurant gaan eten.

De volgende dag, (zaterdag 30 juli) werden we opgehaald door een erg oude en kleine man (lees: voorbij de 80). Moeten opa's hier nog werken??? Maar goed, opa reed flink door en bracht ons naar "Buraco Das Araras". Een ingestorte grot die zich tot een ravijn vormt. Hier gingen we ara's bezichtigen. Blauw met rood gekleurde papegaaien die hier vogelnesten bouwen. Daarna hebben we ons "dieptepunt" bereikt, we hebben gesnorkeld! Opa bracht ons naar Rio Sucuri, hier gingen we snorkelen. We moesten een wetsuit aan, we kregen zwemschoenen, en natuurlijk de snorkel en brillie! Een jeep bracht ons naar het bos. Na een wandeltochtje van 40 minuten kwamen we aan bij het kristalhelder water waar het beginpunt was van onze snorkelexcursie. We maakten een lange tocht door een rivier, vele vissen kwamen langs ons gezwommen. Het koraal konden we met onze vingers aanraken ;-). Wat zijn er hier veel vissen en wat zijn ze groot. Mmm die lusten we vanavond wel op ons bordje!! Bonito staat bekend om snorkelen, nu begrijpen we waarom, we hebben een prachtige middag gehad. Van een temperatuur van 24° graden gingen we verder snorkelen naar een temperatuur van 20°, brrr dat was wel te voelen, mierentietjes over ons hele lichaam ;-). Ook hier zagen we weer mooie vissen. Er was geen stroming waardoor we onze armspieren goed moesten gebruiken. Bij het eindpunt gingen we weer terug met de jeep en stond ons opaatje (chauffeur) op ons te wachten (hij heeft zijn middagdutje gedaan). Hij bracht ons terug naar het hotel. Lekker even douchen en daarna eten bij een goed visrestaurant (die tip kregen we mee). We bestelden de vis die we met het snorkelen hebben gezien, een pacu. Nadat de vis gezonken was ontmoetten we in het restaurant een groep mannen die ons uitnodigden om mee te gaan naar een festival. We hadden het podium/festival al eerder gezien en raakte meteen enthousiast. We hebben met z'n allen een gezellige avond gehad.

Vandaag (31 juli) zijn we de ochtend gestart met een excursie in de grotten, Gruta do Lago Azul. De rit er naar toe verliep (alweer) grotendeels op een onverharde weg. De wegen zijn in dit gedeelte van Brazilië slecht. Keien, stenen en vele gaten op de hobbelige weg. Gelukkig geen tandvulling eruit ;-) Tijdens de afdaling in de grot konden we de stalagmieten en stalactieten bewonderen. De middag hadden we vrij te besteden, maar we hadden zin om te gaan raften. De avond ervoor hebben we zelf een reservering gemaakt en ook nu weer werden we netjes bij het hotel opgehaald. Bij aankomst van de locatie hebben we een lunch gegeten en al wachtend in het zonnetje gelegen. Om 3 uur was het zover, ook hier weer een helm op (veiligheid staat hoog in Brazilië) zwemvest aan en daar gingen we dan, plons het water in. Het was een mooie tocht met watervallen en stroomversnellingen. 'S avonds hebben we in een heel sfeervol restaurant gegeten. Nu liggen we moe in bed. Morgenochtend gaan we rustig opstaan, ontbijten, de koffers inpakken, nog even de zonnestraaltjes pakken en dan staat ons een lange reis te wachten. We gaan naar Pipa, al onze laatste bestemming..... neej :-(

Voor jullie: Goedemorgen en voor ons slaap lekker!

• 01 Augustus 2016 - 12:35

Mirjam En Jos.:

Hallo dames, wij genieten van jullie verhalen en avonturen.
    We zijn wel een beetje (veel) jaloers op jullie!!
    Benieuwd naar de foto's.

Groetjes vanuit Mill.

• 01 Augustus 2016 - 21:36

Maggy:

Ola meninas,
    Wat genieten Henny en ik van jullie belevenissen. Elke keer zegt Henny dat hij dit nu ook wel weer eens wil gaan doen... Helaas waren wij daar nog niet aan toe gekomen toen wij in Brazilië waren, maar des te leuker is het voor ons om met jullie verhaal mee te genieten. Genieten doen wij zeker en jullie ook.
    Wij kijken graag uit naar jullie volgende belevenissen...
    Tot gauw...!

Até logo!!!

Henny & Maggy

• 02 Augustus 2016 - 20:46

Janneke:

Hey Jo

Super die vakantie van jullie heel anders dan normaal he hahaha
    Geniet nog van de laatste bestemming.

liefs, Jan

• 04 Augustus 2016 - 17:47

Harm En Nelly:

Het is maar goed dat we eerder naar huis zijn gekomen ( regen )....Nu kunnen we van jou mooie verhalen genieten! Wat hebben jullie een heerlijke vakantie! Geniet er lekker van. Groetjes Harm en Nelly