We love Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jolanda Verheijen - WaarBenJij.nu We love Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jolanda Verheijen - WaarBenJij.nu

We love Rio de Janeiro

Door: Jolanda Verheijen

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

21 Juli 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Maandag (18 juli) zijn we met een taxi naar de oude stad geweest. Deze wijk staat bekend om armoede en criminaliteit maar er werd ons verteld dat het zonde zou zijn om daar niet naar toe te gaan. Dus ons veiligheidsplan werd gestart, sieraden afdoen check, money belt meenemen check (dank je wel Anneke Punt) rugzak inpakken check. Met de dag zien we steeds meer militairen op straat, tja de Olympische spelen hè, maar het geeft ons een veilig gevoel. Toen kwamen we aan in de wijk Lapa, waar we de bekende grote trap (Escadaria Selaron) hebben betreden. Allemaal gekleurde tegeltjes die indertijd door mensen van heel de wereld afkomen. Zo kwamen we een tegeltje van Vincent van Gogh en een delfts blauw tegeltje tegen. Daarna liepen we het centrum in en hebben we daar rond gelopen. Voor ons gelukkig geen narigheid te vinden en besloten om met een taxi (die overigens goedkoop is) naar de wijk Santa Teresa te gaan. Dit is gelegen op een berg met een klein intiem gezellig centrum. We hebben daar een lunch genomen en zijn (weer) met de taxi terug gereden naar het hotel, deze ligt aan het bekende strand Copacabana!! 'S avond lekker gegeten bij een restaurant, een borreltje gedronken en zijn daarna lekker gaan slapen.

Dinsdag (19 juli) zijn we met een reisgids, 3 Amerikanen en een man die afkomstig is van Nieuw-Zeeland een wandeling gaan maken door 1 van de 900 favela's. De favela die we bezocht hebben heet Babilônia waar 7000 mensen wonen. Het zijn kleurrijke huisjes hoog in de berg waar de meeste mensen van Rio wonen. Voor ons als toerist denk je van te voren, hmmm apart om zo te wonen, zo dicht bij elkaar en oud, maar als je daar rond loopt voel je een enorme saamhorigheid. Mensen helpen elkaar heel goed. De favela is ingedeeld in 3 lagen en beneden wonen de mensen van de middenklasse en al lopend naar boven kom je mensen met minder geld tegen, hoe hoger de berg hoe meer armoede. De mensen werken allemaal in de enorm grote stad van Rio de Janeiro, zij kunnen de huizen en appartementen niet betalen en lopen en rijden hierdoor elke dag de enorme grote berg op en af. Om te kunnen wonen in Copacabana betaal je 2000 real (€650) per maand en in Ipenema 7000 (€2300) real per maand. Dit is een bekend strand waar de rijke mensen wonen. 'S middags zijn we heel even naar het strand van Copacabana geweest, we moesten natuurlijk met onze voeten even de zee in (het water is veel te koud om erin te zwemmen, het is tenslotte winter met dagelijks zo'n 20 graden). Daarna zijn we naar de suikerberg (Pão de Açucar) geweest. Dit zijn 2 bergen ( 215 meter en 394 meter) waar je met een kabelbaan naar toe kan gaan. In een kabelbaan kunnen 75 mensen. De rit naar de berg duurt slechts 2 minuten. Het is de één na hoogste berg van Rio waar je een super mooi uitzicht hebt over de Atlantische oceaan, de stranden, vliegveld en de enorm grote stad Rio. Nadat we zon onder hebben zien gaan zijn we weer naar de wijk Lapa geweest. Daar hebben we in een sfeervol restaurant heerlijk gegeten, een stoofschotel in een brood (vorm van een kom). Als afsluiter van ons 1e bestemming hebben we in een bar nog lekker gedronken.

Woensdag (20 juli), onze koffers zijn gepakt en de maag weer gevuld is, zijn we nog even gaan pinnen want onze volgende bestemming is Ilha Grande waar je op het eiland niet kan pinnen. Om 11.00 uur werden we opgehaald met een busje en na 4,5 uur kwamen we aan in Angra dos Reis. Daar zijn we overstapt op een floatboat die ons na 45 min. naar het eiland bracht. Een man stond al op ons te wachten en bracht middels een kar onze koffers naar de pousada (een klein sfeervol Braziliaans/Afrikaans pension). We werden naar de kamer gebracht en wat bleek, we kregen een kamer met het mooiste uitzicht! Het pension ligt direct aan zee, geen boulevard en straat. Het pension heeft aan de voorzijde een klein tuintje waardoor we vanuit het balkon bijna de zee kunnen aanraken ;-) Het eiland is heel groot, dagelijks gaan er diverse boten naar alle plaatsen van het eiland. Op het eiland zijn er geen straten, alle paden zijn van zand. Er zijn mooie restaurants aan de zee versierd met lampionnetjes en een gitarist.

Vandaag (21 juli) gaan we een wandeling maken in de bergen. Het weer is te bewolkt om op de boot een tocht te maken.

Zo genoeg verteld, we gaan weer verder met onze reis!

Lieve groetjes van San en Jo

• 21 Juli 2016 - 17:13

Nelly:

Wat een leuke ervaringen! Goed bezig Jolanda. Veel plezier en leuk om je verslag te lezen. wij gaan zaterdag naar Luxemburg voor zolang het weer goed is. Dus als we terug komen hebben we lekker wat te lezen. We zijn benieuwd wat je nog allemaal gaat beleven / zien in dat mooie land.

Geniet er lekker van, je hebt het verdiend. Liefs Harm en Nelly

• 21 Juli 2016 - 17:17

Tiny En Elly:

Hoi Jolanda en Sandra,

Wauw, wat hebben jullie al vele mooie dingen gezien.
    Heel leuk om te lezen dat jullie al genoten hebben van jullie eerste deel van deze reis.
    Wat een beleving!!!

Liefs van ons xxx

• 22 Juli 2016 - 08:17

Collega's P&O:

Hi Jo en Sandra,

Wat een geweldig leuk en mooi verhaal! Met enthousiasme lezen we het! Wat een super reis en wat een mooie foto's haha! Geniet er samen van! Groetjes van je collega's P&O.

• 22 Juli 2016 - 18:52

Chris En Marga:

Wat leuk om te lezen wat je allemaal ziet en doet.
    Geniet er maar lekker van!

groetjes
    chris, marga, kevin en anouk

• 22 Juli 2016 - 19:00

Mirjam En Jos.:

Hartstikke leuk om over jullie avonturen te lezen!
    Blijf genieten, dan blijven wij lezen.

Liefs, Mirjam em Jos.

• 24 Juli 2016 - 00:39

Henny & Maggy:

Hoi Jolanda en Sandra ,wij vinden het heel leuk om te zien dat jullie ook zo kunnen genieten van Brazilië, het is een geweldig mooi land, en wij hopen er zelf ook nog eens terug te komen.
    Gaan jullie ook nog naar Paraty, dit is een prachtig Portugees dorpje, echt de moeite waard omdat het ook nog steeds in de oude stijl is. Wij genieten met jullie mee omdat voor ons veel herkenbaar is.
    Het mooiste moet nog komen toch??
    Heel veel lieve groetjes en blijf genieten!!

Maggy en Henny.